مُبادر يسافر من إسكندرية لأسوان ‘‘بالعجلة’’ ليقدم ‘‘كورسات لينكس’’ مجانية

كورس لينكس من Open IT

كورس لينكس من Open IT

المندرة: رحاب عبد النعيم

من الإسكندرية إلى أسوان بالدرّاجة، رحلة يعتزم المهندس يحيى رضا عبد القوي، عضو بمبادرة ‘‘open IT’’، القيام بها، ليقطع مسافة أكثر من 1400 كيلومتر، تستغرق خمسة أشهر، لتعليم حوالي ألف متدرب على نظام التشغيل مفتوح المصدر ‘‘لينكس’’، ونشر فلسفة البرمجيات مفتوحة المصدر، وينتظر من يستضيف في كل محافظة من المحافظات التي سيتوقف عندها للتدريب لمدة يومين أو ثلاثة.

 

وقال إن التدريب ليس لمن يريد امتلاك شهادة، بل لمن لديه الرغبة في التعلم واكتساب الخبرة، موضحًا أنه سيعيد النظر في العادات والتقاليد العقيمة، وأن التدريب لن يكون بالشكل الاعتيادي مثل البرامج التدريبية العادية ولكنه سيكون بشكل مختلف خارج الأطر التقليدية.

 

رحلته ستبدأ في مطلع مارس المقبل، يستهدف فيها أكثر من 1000 مُتدرب على ‘‘ما بين استخدام لينكس كنظام أساسي وإدارة سرفرات لينكس’’، ويقول يحيى عن تدريبه ‘‘مفيش منهج، مفيش ماتريال، ومفيش إنستركتور، مفيش حاجة أكيدة في دول، مش هحط ترابيزة ولاب الإنستركتور، هافتح لابي وأقعد ع الأرض زيكو وكل واحد فينا هيطلع يعبر عن نفسه سواء على البورد لو عايز يشرحلنا حاجة أو على اللاب اللي متوصل بالداتا شو، ولما حد يسألني على حاجة مش جاوب بس هقوده للإجابة ومنها إلى معلومات جديدة عليه تماما’’.

 

ويضيف صاحب الحدث ‘‘الحاجة الوحيدة الأكيدة إن بعد الكورس، لو اتطلب منك سرفر أو تاسكاية معينة حتى لو عمرك ما سمعت عنها قبل كده، بعون الله هتعرف تنجزها في أسرع وقت ممكن وعليه إنت بعد الكورس جاهز فقط للبدء في عملية تراكم الخبرات والمعرفة’’، ومدة التدريب الواحد 15 ساعة.

 

المهندس يحيى سيتوقف في مدينة بكل محافظة سيمر عليها، ومنهم في الصعيد بنى سويف، والمنيا، وأسيوط، وسوهاج، ونجع حمادي، وقنا، والأقصر، وأخيرًا أسوان، ومن يستطيع توفير مكان لاستضافته في محافظته، يمكنه التواصل مع يحيى عبر الصفحة التي دشنها للحدث على موقع التواصل الاجتماعي ‘‘فيسبوك’’، من هنا.

 

وكانت Open IT قد تعاونت مع ‘‘صعيدي جيكس’’ من قبل في تنظيم أكثر من دورة تدريبية في ‘‘لينكس’’، في محافظات مختلفة، آخرها أسوان، ويمكن معرفة المزيد من تغطية ‘‘المندرة’’ هنا.

 

You must be logged in to post a comment Login