“فيسبوك” بالصعيد بعد ارتفاع أسعار الوقود: “انت كداب يا ريس”

**كوميكس: محلب يرفع الأجرة 10%.. ما تضربونا بالنار أحسن

 

المندرة: منة الله محسن

أثارت موجة ارتفاع الأسعار التي شهدتها الأسواق أمس وأول أمس والتي بدأت من البنزين والوقود ثم امتدت إلى الكهرباء السجائر والكحوليات لتشمل في الفترة القادمة الدواجن والأسماك، حالة من الغضب والاستياء خاصة بالصعيد الذي يعاني في الأساس من قلة الموارد والإمكانيات، حيث وصف بعضهم قرارات الغلاء بأنها قتل للمواطنين، في حين اكتفى آخرون بالتعليق “هههههههههه” ربما من تأثير الصدمة، في حين شن مجموعة من النشطاء بمحافظات حملة على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” بعنوان #انت_كداب_ياريس تداولوا من خلالها الوعود التي قطعها الرئيس ولم ينفذها حتى الآن، حسب وصفهم، ومنها: ‏”انت_كداب_ياريس.. قولت مش هتسيب المواطن تحت رحمة جشع التجار”، ويمكنك معرفة المزيد عن شرائح الأسعار الجديدة من هنا.

 

كلام على ورق

وفي البحر الأحمر، ناشد النشطاء على “فيسبوك” رجال الأعمال والقطاع الخاص برفع مرتبات الموظفين والعمال لمواكبة زيادة الأسعار الحالية.

نشطاء فيسبوك بالبحر الأحمر

نشطاء فيسبوك بالبحر الأحمر

 

وكتب أحمد الديب، على صفحته على “فيسبوك”: “التسعيرة دي خطأ ومفيش عدل فيها، مثلا الغردقة – سفاجا 9 جنيه علما بإنها 60 كيلو متر، والغردقة – القصير 140 كيلو وبـ 17جنيه، وسفاجا – القصير 8 جنيه علما بإنها 80 كيلو متر، فين العدل”. وفيما يخص ارتفاع أسعار “تاكسي العداد” جنيها واحدا بالبحر الأحمر، قال محمود مودي على “فيسبوك”: “ده كلام على ورق الحقيقة غير كدة الزيادة بتوصل لـ 5 جنيه”.

ردود الأفعال بالبحر الأحمر

ردود الأفعال بالبحر الأحمر

 

تكييف الغلابة

وتداول النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي بالوادي الجديد أخبارا عن تحديد أجرة المواصلات بالمسافة، وهو ما أثار سخرية بعضهم واستياء البعض الآخر على النحو التالي:

 

ونشر نشطاء صفحة “فاللي”: “خلي معاك فكة اربع عشان تدي سواق التاكسي تلاتة جنيه وربع وأوعى تديله العشرة جنيه أحسن هو اللي يقولك معييش فكة وربنا معاكم” .

 

وكتب صابر أيوب: “الدعم أُس المفاسد كلها، الدعم= السوق السودا= مكاسب للوسطاء، وفي كل الأحوال حق الفقير ضايع في العلاج والتعليم والخبز ورغيف العيش والسلع التموينية.. لو أنصفت الحكومة لألغت الدعم تماما وفورا.. وهتنضبط الأسواق على أساس العرض والطلب.. لو فعلها مسئول -أيا كان- فقد يغفر الله له ما تقدم من ذنوبه وما تأخر.. والله أعلم”.

 

وعلق باسم عبده، على صفحته على “فيسبوك”: “ربنا يستر ده ممكن تنام بعد كده بفلوس لو حتى في الشارع”. واكتفى أيمن عدلي بالتعليق قائلا: “ههههههههه !!”، فيما تداول النشطاء اختراعا جديدا بعنوان “تكييف الغلابة” للتخلص من ارتفاع درجة الحرارة بعد ارتفاع أسعار الكهرباء وهو الجلوس داخل الثلاجات.

 

تكييف الغلابة بالوادي الجديد

تكييف الغلابة بالوادي الجديد

 

#انت_كداب_ياريس
وفي سوهاج، تداول النشطاء أخبارا عن حملة أمنية من المرور لإعادة الأسعار القديمة، حيث نشرت صفحة “جروب سوهاج”: “النهارده في موقف سوهاج بتاع ساقلتة في حملة أمنية مكثفة من المرور رجعوا الأجرة 2 جنيه بعد 2.5 بعد ما غلوها السواقين امبارح والسواقين عاملين إضراب للاحتجاج على قرار المرور”.

 

وعلق علي شعبان على “فيسبوك”: “حسبنا الله ونعم الوكيل”. واستخدم كتكات أسامة “هاشتاج” #‏انت_كداب_ياريس قائلا: “#‏انت_كداب_ياريس وعدتني بعربية خضار في سوق العبور وخلفت الوعد، كداب عشان قلت لا يمكنرفع الدعم عن الغلابة والفقراء واهو رفعت الدعم عن بنزين ٨٠ أكتر من بنزين٩٥، كداب عشان قلت تتقطع إيدينا لو أهاننا مصري وعندك آلاف مسجونين ظلموآلاف في تعذيب داخل سجونك”.

 

وفيما يخص ارتفاع أسعار السجائر كتب مدحت عباس: “الناس مش هتبطل التدخين، المدخن لو وصل سعر علبة السجائر لأكتر من كدا برضه هيشربها طيب ما تقولنا على أسعار المعسل زي ما هو ولا جاتله زيادة”. وقال علاء نصار: “اشرب يا شعب مصر، السيسي هيغرقكم في البحر مش هو ده اللي انتخبتوه”.

 

ونشرت صفحة “عين على سوهاج”: “طبعا معروف علميا أن أي حد مش عاجبه السيسي يبقى أخوان، وبالتالي احنا هنشوف في الشهور الجاية زيادة رهيبة في أعداد الأخوان”. ولمعرفة المزيد عن ردود أفعال أهالي الصعيد بعد ارتفاع أسعار البنزين، أدخل هنا.

 

بشرة خير

وفي الأقصر، تداول النشطاء على “فيسبوك”، صورا لتسعيرة الركوب الجديدة صادرة من مكتب المحافظ، حسب وصفهم، فعلق عمرو عويس على التسعيرة قائلا: “مش مهم القرارات المهم الرقابة عليها، السواقين بيغلو بمزاجهم ومحدش بيقوللهم حاجة، الواحد من مواطني الكرنك بتطلع عينه عشان يلاقي مواصلة تجيبه ﻻزم يركب مواصلتين واحدة لغاية ميدان عبد الله التجارة سابقا والتانية لغاية الكرنك”.

 

وسخرت صفحة “شباب 6 إبريل الأقصر” من قرار زيادة الأسعار قائلة: “واحدة ست بتدافع عن السيسي السواق اتخانق معاها وقالها انزلي ارقصي في البنزينة يمكن يرخصوا الأسعار تاني‫ بشرة خير”. وانتشرت صورة بين النشطاء تعلن عن تقارب بين نظامي مبارك، والرئيس عبد الفتاح السيسي.

 

صفحات بالأقصر تتداول صورة توضح التقارب بين نظامي مبارك والسيسي

صفحات بالأقصر تتداول صورة توضح التقارب بين نظامي مبارك والسيسي

 

 

أسيوط

وكتبت أميرة تعليقا على زيادة الأسعار على صفحة “أسيوط كلها على “فيسبوك”: “لو سمحتوا أنا عندي اقتراح بسبب ارتفاع أسعار المواصلات،وأغلب البنات والسيدات بتضطر لركوب التاكسيات بسبب الازدحام والاختلاطوالمشاجرات في الأوتوبيسات العامة وهو سرفيسات خاصة بالسيدات،فهل يمكن توصيل الاقتراح للأعضاء والمسئولين لدراسته ومدى جدواه”.

 

ونشرت الصفحة الرسمية لمكتب إعلام أسيوط تصريح حماد “لمحلب” قائلا: “الأوضاع في أسيوط مستقرة وآليات لمواجهة أي ارتفاع في الأسعار أو تعريفة الركوب”، وهو ما أثار سخرية البعض، فعلقت نوجة كريم: “الموقف تحت السيطرة فعلا بدليل استغلال السواقين للناس”.

 

وقال أبو القاسم قاسم: “حسبنا الله ونعم الوكيل في كل مسئول”. وعلق الضمير الثائر قائلا: “ده على أساس إنكم في المحافظة شايفين شغلكم ده انتوا خليته شوية سواقين يتحكموا في المواطنين”.

 

وسخر محمد مسلم قائلا: “فعلا الأسعار والمواصلات مستقرة، ههههههههههه، يا سيادة المحافظ الأجرة من الموقف لقرية ريفا كانت بجنيه بعد الزيادة المفروض جنية وربع، هههههههههههه، السواقين بياخدوا اتنين جنيه”. وفي أسوان انتشرت في حملة بعنوان “نادمون على انتخاب السيسي”، تعليقا على غلاء الأسعار.

 

تسلم الأيادي

وفي قنا، قال أسامة محمد: “السواقين أكتر ناس غنّت علي تسلم الأيادي عند كبري دشنا، اشربو بقى وعشان محدش يقول إن احنا ضد الوقوف بجانب مصر في ازمتها، أحب أقول للنظام الحاكم وفر وظايف وفرص عمل والناس مش هتمانع رفع الأسعار لإنهم هيكونوا قادرين يدفعوا، ولسه هتشوفو مصر هنتفرم والإعلام هيقعد يطبل”.

 

وكتب جمعة عوض، على صفحته: “رفع أسعار الوقود شر لابد منه مثله مثل الدواء المر”. وعلق حمادة عطا: “علي الطلاق هتخربها يا محلب”. وكتب أحد مستخدمي “فيسبوك” بالمنيا: “ربنا يباركلك يا سيسي احنا مش لاقيين نأكل”.

 

قطع الطرق

وفي البدرشين، قطع أهالي مدينة برج البرلس الطريق الدولي الساحلي احتجاجا علىارتفاع أسعار السولار وتوقف مراكب الصيد الخاصة بهم عن العمل منذ الإعلانعن رفع أسعار الوقود، وقام النشطاء بنشر الصور على صفحات “فيسبوك” تعبيرا عن اعتراضهم، فيما قام آخرون بإشعال إطارات السيارات على الطرق.

إشعال الإطارات بالعياط

إشعال الإطارات بالعياط

 

 

One Response to “فيسبوك” بالصعيد بعد ارتفاع أسعار الوقود: “انت كداب يا ريس”

  1. Pingback: غليان بالصعيد بسبب رفع الدعم عن الوقود | بوابة المندرة من صعيد مصر

You must be logged in to post a comment Login